logo

3 Ocak 2014 Cuma

ACCESS Ders 3


DERS 3: TABLOLAR TASARLAMAK
Ders sonunda yapabilecekleriniz:
-Microsoft Access’de tablolar tasarlamak.
-Tablo alanlarının özelliklerini düzenlemek.
-Veritabanı içindeki tablolar arasında ilişkiler kurmak.
I. TABLO YARATMAK
Bildiğiniz gibi Microsoft Access © programı bir veritabanı yönetimi programı. Veritabanı
üzerinde verilerimizi düzenleyeceğiz. Güzel!. Peki veriler nerede duracak ve nasıl organize
edilecek. İşte sorunun yanıtı tablolardır. Tablolar işleyeceğimiz konuyla ilgili veri kümeleridir.
Örneğin sipariş tablosu sipariş bilgilerini içirirken, yine aynı veritabanında yer alan fatura
tablosu fatura bilgilerini içerir.
Bir Access veritabanı çok sayıda tablodan oluşur. Verilerimizi tablolar halince organize
edeceğimiz için tabloları çok iyi bilmemiz gerekir. Diğer bir deyişle Access ile veritabanı
yaratmanın ana işlemi tabloları tasarlamak, verileri girmek ya da transfer etmek ve ilişkisel
bütünlüğü sağlamak için ilişkileri kurmaktır.
Örneğin; bir müşteri veritabanı oluşturmak için; müşteri sabit bilgileri, adresler, müşteri (cari)
hareket bilgileri, stok bilgileri, personel bilgileri gibi tabloları aynı veritabanı içinde
yaratmamız gerekir. Tabloların içerdiği veriler belli alanlardan oluşur. Örneğin müşteri sabit
bilgileri tablosu, müşterinin kodu, adı, adresi gibi bilgileri içerir.
BAKINIZ: ŞEKİL: BİR ACCESS TABLOSU (AŞAĞIDA)
Kayıt (record) kavramı: Hepimizi yakında tanıdığı bir kavramdır bu kayıt sözcüğü. "Öğrenci
kaydınız girildi", "kaydınızı bulamadık" derler. Nedir bu kayıt?. Kayıt bir kişiye ya da ürüne
özel bilgidir. Örneğin öğrenci kaydı öğrencinin numarası, adı, adresi gibi bilgileri içerir. Kayıt
sözcüğü bizim tablolarımızı düzenlemek için kullanacağımız ana öğedir. Diğer bir deyişle bir
konunun tablosunu tasarlarken, o tablonun elemanlarının kayıtlarını tasarlayacağız.
A. YENİ BİR TABLO YARATMAK
Yeni bir tablo yaratmak için Veritabanı Penceresinde, Tables (Tablolar) bölümü seçilir:
Tablo seçenekleri:
Tablo yarata seçeneği İşlevi
Create table in Design view (Tasarım Görünümünde Tablo Oluştur) Tablo tasarımı
görünümü geçilir.
Create table by using Wizards (Sihirbazı Kullanarak Tablo Oluştur) Sihirbaz aracılığıyla
çok sayıda tablo
konularından ve alanlarından
seçilerek bir tablo yaratılır.
Create table by entering data (Veriler Girerek Tablo Oluştur) Veri girerek tablo yaratmak
için alanların görüntülendiği
bir görünüme geçilir.
Bunun dışında bir tablo yaratmak için veritabanı penceresinden Tables bölümü seçilir. New
düğmesine basılarak veritabanında bir tablonun yaratılması işlemine başlanır. Yeni düğmesinin
ardından ekrana gelen iletişim kutusu ile tablo yaratma yöntemi belirlenir:
Yeni tablo yaratmada beş yöntem kullanılır:
Yöntem İşlevi
Datasheet View (Verisayfası Görünümü) Tablo şeklinde veri girişi sağlar.
Design View (Tasarım Görünümü) Tablo tasarımı ekranı.
Table Wizard (Tablo Sihirbazı) Tablo Sihirbazı ile hazır tablolardan
yararlanma.
Import Table (Tablo Al) Diğer bir veritabanından tablo alma.
Link Table (Tablo Bağla) Diğer bir veritabanındaki tabloya bağlanma.
1. DATASHEET GÖRÜNÜMÜ İLE TABLO YARATMAK
Veritablosu görünümü yöntemi kullanımında; alanların adı ve özelliği tasarlanmadan ve temsili
alan adları (Alan1, Alan2, ….) kullanılarak tablo görünümünde doğrudan verilerin girilmesi
sağlanır.
2. DESIGN GÖÜNÜMÜ İLE TABLO YARATMAK
Bir tablonun ayrıntılı biçimde tasarlanacağı yöntemdir. Design (Tasarım) görünümünde tabloyu
oluşturan kayıtların alanlarının düzenleneceği bir pencere ekrana gelir. Alanlarının
özellikleriyle düzenli bir tablo oluşturmak istiyorsak bu bölümü kullanmalıyız.
Tablonun tasarımı tablo içinde yer alacak birim kaydın tasarlanmasıyla oluşur. Kaydın tasarımı
ise; kayıt içinde yer alacak alanların adlarının ve özelliklerinin (tiplerinin ve boyutlarının)
tasarlanmasıdır.
NOT: Bu dokümanlar Faruk Çubukçu tarafından hazırlanmıştır. Burada adı geçen ticari
ünvanlar ve markalar bilgi amaçlı kullanılmışlardır ve kendi imtiyazlarına sahiptirler. Bu
dokümanlar ticari amaçlı olarak kullanılmaz. Daha fazla bilgi için www.farukcubukcu.com
adresine bakınız.
Alanların Adları:
Alan adları Alan Adı kolonuna girilir. Alan bilgisinin ilk özelliği alanın adıdır. Alan adları
maksimum 64 karakter olmak üzere harfler ve rakamlardan oluşur. Alan adlarında boşluk da
kullanılabilir. Bir kayıtta en çok 256 alan bulunabilir. Örneğin müşteri adı.
Alan Türleri:
Alanlar, müşteri adı gibi bir bilgiyi içeren yerlerdir. Her alanda değişik özelliklerde veriler
saklanacağından alanların belli türlerde olması gerekir. Sayısal ya da alfabetik (text) gibi.
Alan türlerinin (tiplerinin) özellikleri ve bilgisayarda kapladıkları yer:
Veri Türü Veri Kapladığı yer
Text (Metin) Metin Alfabetik ve sayısal karakterleri saklar. Sayısal
işlem yapılmaz. 1-255 bayt
Memo (Not) Not Alfabetik ve sayısal karakterleri saklar. Sayısal işlem
yapılmaz. Genellikle uzun açıklama ve metinler.
1-64,000 bayt.
Number (Sayı) Sayısal bilgiler
1,2,4 ya da 8 bayt. (Seçime göre)
Date/time (Tarih/Saat) Tarih ve zaman
8 bayt
Currency (Para Birimi) Parasal değerler.
15 sayı basamağı ile 4 onlu basamak ise hesaplamadaki yuvarlamayı önlemek
için kullanılır. 8 bayt
Autonumber (Otomatik Sayı) Otomatik olarak artırılan sayısal değerler. Genellikle sıra
numarası vb gibi alanlar için. 4 bayt
Yes/No (Evet/Hayır) Boolean (ikili) değerler.
1 bit.
OLE Objects (OLE Nesnesi) windows ortamında bir nesne ya da diğer ikili veriler.
1 Gigabayt’a kadar.
Hyperlink (Köprü) Bir Internet adresine bağlanmayı sağlayan veri tipi.
Yukarıdaki veri türlerine göre kullanıcı alanda saklayacağı değişkene uygun veri tipini verir.
Örneğin Autonumber alanlar genellikle bir numara ya da kodun sürekli artarak otomatik olarak
doldurulduğu alanlar için kullanılır. Örneğin kayıt numarası ve sıra numarası gibi. OLE
Objects ise genellikle resim vb. bilgileri saklamak için kullanılır.
Kullanıcı için diğer bir ayrım da; üzerinde aritmetik işlem yapılacak ya da yapılmayacak
verilerdir: Örneğin bir tutar, adet, fiyat, borç, alacak vb. bilgiler üzerinde aritmetik işlem
yapılacağı için bu bilgiler Number olarak seçilmeli ve uygun biçimde düzenlenerek
kullanılmalıdır. Bunun dışında adı, telefon numarası, fax numarası gibi bilgiler Text olarak
düzenlenmelidir.
3. TABLOLARIN DİĞER KAYNAKLARDAN ELDE EDİLMESİ
Microsoft Access içinde kullanabileceğiniz veriler diğer uygulamalardan da transfer edilebilir.
Yani tabloları yaratıp içine veri girmek yerine, örneğin Microsoft Excel'de ya da LOGO
programı içindeki verileri Access tablolara aktarmak mümkündür.
Diğer kaynaklardan alınacak veriler için Access içinde iki aracınız vardır. Import ve Link.
Import işlemi tablonun diğer kaynaktan transfer edilmesini sağlarken, link işlemi veriye yapılan
bir bağlantı işlemidir.
NOT: Tablolara veri transfer etmeyi kursumuzun 7. haftasında geniş olarak ele alacağız.
B. TABLO TASARLAMAK
Tablo tasarımı bir tablo yaratma işleminin en ayrıntılı bölümüdür. Yeni bir tablo tasarlamak
için Tables (Tablolar) bölümünden New (Yeni) düğmesine tıklanır. Ardından yeni tablo
yaratmak seçeneklerinden Create table in Design view seçilir:
Bunun dışında yine aynı işlem için Tables bölümünden New düğmesine basılır ve Design
düğmesine tıklanır. Buradan da Design View seçilir.
Design görünümde tablonun alanlarını (fields) tasarlamak için karşınıza bir ekran gelir. Bir
tablo tasarımı için yapılacak ilk iş alanların adını ve türlerinin düzenlenmesidir. Alan adları
(Fields name) tablo içindeki veriler temsil edecek kolonların adlarıdır. Örneğin bir müşteri
tablosundaki kodu, adı, adresi vb. Gibi.
1. PRİMARY KEY DÜZENLEMEK
Bir tablo tasarımında; birim kaydın tasarlandığını daha önce de belirtmiştik. Kayıt alanlarının
belirlenmesinde verileri temsil eden alanlardan bir ya da daha fazlası Primary Key (ana
anahtar) olarak düzenlenir. Anahtar (key) alan kayıtlara daha kolay ulaşmayı ve onları tek
olarak temsil etmeyi sağlayan bir bilgidir. Örneğin öğrenci kaydı içindeki öğrenci numarası
öğrenci kaydının ana anahtarı olabilir.
Örneğin Müşteri kaydında ise Müşteri kodu bir ana anahtar alan olabilir.
İPUCU: Bir alanı ana anahtar yapmak için Anahtar resmine sahip düğme kullanılır. Önce
anahtar olacak bir ya da daha çok alan seçildikten sonra anahtar düğmesine basılır.
Ana anahtar kullanımının yararları
-Tablolar arasında kolayca ilişki kurabilmektir.
-Bilgilere hızlı erişimi sağlamak.
-Çift girişleri (veri tekrarını) önlemek.
-Boşluk girilmesini engellemek.
İPUCU: Tablo tasarımında ana anahtar düzenlemesi ilk başta tasarlanmalı ve düzenlenmelidir.
Çok sayıda veri girişinin ardından ana anahtar düzenlemesi başarılı olmayabilir. Çünkü alana
girilen boşluk ve çift değerler ana anahtar düzenlemesini engellerler.
2. ALAN ÖZELLİKLERİNİN DÜZENLENMESİ
Bir tablo tasarımında diğer önemli bir konuda alanların özelliklerinin düzenlenmesidir.
Özellikler (Properties) tasarım sırasında ya da tasarımdan sonra düzenlenebilir. Alan özellikleri
tablo tasarımında ekranın altında yer alır:
Özellikler, tablonun daha etkin olarak kullanımı sağlanır. Veri girişinde yapılan hatalar önlenir,
varsayılan değerler düzenlenerek otomatik olarak tabloya eklenmesi sağlanır, verilerin biçimi
(formatı) düzenlenir, indeksler düzenlenerek arama ve sıralama işlemleri yapılır.
Tablo: Alan özellikleri
Özellik İşlevi
Field Size (Alan Boyutu) Text ve sayısal alanın uzunluğunu sınırlar.
Format (Biçim) Tarih ve sayısal bilginin belli bir biçimde
görüntülenmesini sağlar.
Decimal Places (Ondalık Basamaklar) Format özelliği ile biçimlenen sayısal bilginin onlu
noktadan sonraki basamak sayısını (kuruş) düzenler.
Input Mask (Giriş Maskesi) Belli bir biçimi görüntüleyerek verinin belli bir biçimde
girilmesini sağlar.
Caption (Resim) Yazısı Alana başlık verir.
Default Value (Varsayılan Değer) Belli bir sabit değeri yeni eklenen kayda otomatik olarak
ekler. Hazır değer.
Validation Rule (Geçerlik Kuralı) Belli bir kritere uyan değerin girilmesini sağlar.
Validation Text (Geçerlik Metni) ValidationRule (Sağlama kuralı) bozulduğunda verilecek
mesajın metni.
Required (Gerekli) Alana veri girilmesi gerektiğini belirtir.
Allow Zero Length (Sıfır Uzunluk İzni) Sıfır uzunluklu bir text bilginin Text ya da Memo tipli
bir alan olarak saklanmasını sağlar.
Indexed (Sıralı) Alanı indeksleyerek daha hızlı aranmasını sağlar.
3. INPUT MASK ÖZELLİĞİ
Input Mask (Giriş Maskesi), metin bilgiler için kullanıcının veriyi belli bir biçimde girmesini
sağlar. Örneğin telefon numaraları ya da muhasebe hesap planı gibi belli sayıda ve konumda
veri girişini sağlar.
Giriş Maskesi; tablo tasarımında seçilen alanın Input Mask özelliğinin düzenlenmesiyle
sağlanır: Eğer telefon, faks numarası, stok kodları vb. gibi yaygın kullanılan bir giriş formatına
gereksinim varsa o zaman düğmesine basılarak Input Mask Wizard kullanılır.
İPUCU: Bazen Input Mask Wizard'ının çalışmadığı görülür. Bu Access'in yükleme sırasında
eksik yüklendiğinden olur. Bu nedenle program CD'inden Access'in eksik bölümleri tekrar
yüklenmelidir.
2. DEFAULT ÖZELLİĞİ
Default (varsayılan değer) özelliği bir alanda sürekli kullanılan bir değeri belirtir. Daha sonra
giriş, görünümde ve formlarda bu alanın değeri otomatik olarak yer alır. Varsayılan değer
alanda hazır olarak bulunur. Ancak kullanıcı bunu değiştirebilir. Amaç alanın içinde genellikle
bulunacak bu değeri alanın içinde hazır olarak tutmak ve veri girişinde zaman kazanmaktır.
Örneğin; ülkesi alanında “TC” ya da ili alanına “İstanbul” yazmak gibi. .
4. VALIDATION RULE ve TEXT ÖZELLİĞİ
En önemli özelliklerden birisidir. Alanlara girilen değerleri özelliklerine (tipine) göre kontrol
eder. Örneğin, sayısal özelliğine sahip bir alana metin (alfabetik) bilgi girilemez. Validation
Rule (Geçerlilik Kuralı) alana girilecek verinin belli bir kurala uymasını zorunlu kılar.
Validation Text ise girilen verinin kuralı sağlamaması durumunda verilecek mesajı içerir.
Örneğin alana 0’dan büyük bir değer girilmesini zorunlu kılan bir kural konabilir. Eğer kurala
uyulmazsa mesaj verilir.
Örnekler:
Karakter İşlevi
>0 Sıfırdan büyük girilmesini sağlar.
<> Sıfırdan farklı bir değer girilmesini sağlar.
0 Or >100 0 ile 100 arasında bir değer girilmesini sağlar.
“BUYUK” OR “KUCUK” BUYUK ya da KUCUK değerlerinden birisi girilecek.
BETWEEN 1 AND 10 1 ile 10 arasında bir değer (dahil) girilmesini sağlar.
5. INDEXED ÖZELLİĞİ
Ana anahtar dışında kayıtlara, özellikle hızlı erişmek için kullanılır. Özellikle sorgularda
aranacak alanlar için düşünülebilir.
C. TABLOYA VERİ GİRİLMESİ
Tablonun tasarımının ardından tabloya veri girilebilir. Veri girişi için tablonun veri sayfası
(datasheet) görünümü kullanılır. Veri girişi tablodan yapılabileceği gibi; ileriki konularda
görüleceği gibi genellikle formlardan yapılır. Çünkü tablolar veri girişi için çok uygun (görsel
olarak) yerler olmayabilir.
NOT: Tablo alanlarına veri girişi yapılırken alan tiplerine uygun veri girilmelidir. Tarih alanına
tarih, sayısal alana sayısal veri girilmelidir. Bunun dışında indeks ve ana anahtar alanlarına da
uygun veriler girilmelidir. Örneğin ana anahtar olan alana birinci kayıtta olan bir bilgi ikinci
kaydına da girilmemelidir.
II. İLİŞKİLERİ DÜZENLEMEK
Eğer ilişkiler kullanarak tablolarınızı bütünleştiremiyorsanız, Microsoft Access'i aynı Microsoft
Excel gibi kullanıyorsunuz demektir. Diğer bir deyişle Access gibi ilişkisel veritabanı
yazılımından yararlanabilmek için ilişkiler konusunu iyi bilmek gerekir. Bu durumda Access'i
kullanmanın bir esprisi olmayabilir…
İlişki (relationship), temel olarak iki tablo arasında aynı özellikte olan ve tekrar eden iki (aynı)
alan arasında kurulur. İki tablo arasında ilişki oluşturmanın birincil nedeni tablo arasında bir
bağlantı ve kontrolün sağlanmasıdır. Örneğin müşteri ana bilgileri tablosuyla, müşteri hareket
bilgileri tablosu arasında bir ilişki kurularak bu iki tabloya yapılan eklemelerin ve
güncellemelerin kontrollü bir şekilde yapılması sağlanır. Daha açık bir ifadeyle, olmayan bir
müşteriye hareket kaydı girilmesi engellenir.
Microsoft Access’te tablolar arasındaki üç türlü ilişki kurulabilir:
-Bir-Çok İlişki (One-to-many relationship)
-Çok-Çok İlişki (Many-to-many relationship)
-Bir-Bir İlişki (One-to-one relationship)
Bir-Çok ilişkiler, ilişkisel veritabanında çok yaygın biçimde yer alırlar. Bu ilişkide bir tablonun
bir kaydına karşılık diğer tabloda çok sayıda kayıt vardır.
Bu ilişkide birinci tablonun bir kaydına karşılık ikinci tabloda bir kayıt vardır. Aslında bu tür
bir ilişki, tablolar arasında ilişkiden öte bir uzantıdır. Çünkü birebir ilişki demek kayıtların
birbirinin devamı ya da iki tablo alanlarının bir tablo içindeymiş gibi kullanılmasını sağlar.
A. İLİŞKİLERİ DÜZENLEMEK
Veritabanı içinde ilgili tablolar yaratıldığında aralarında herhangi bir ilişki oluşmaz.
Veritabanında yer alan tablolar arasındaki ilişkiler daha sonra yaratılır.
1. Veritabanı penceresinde ilişkiler penceresine ulaşmak için araç çubuğundan Relationships
(İlişkiler) düğmesine basılır ya da Tools menüsünden Relationships komutu seçilir.
2. İlişkiler penceresine alınacak tablolar seçilir.
Daha sonra aralarında ilişki kurulacak tablolarla birlikte ilişki penceresi ekrana gelir. Kullanıcı
yukarıdaki iletişim kutusundan istediği tabloları (ve sorguları) seçer. Daha sonra aralarındaki
ilişkileri düzenler.
3. Ana anahtara tablonun alanı (birincil anahtarı) alt tablonun alanının (yabancı anahtar /
foreign key) üzerine bırakılır.
DİKKAT: İki tablo arasında ilişki kurulacak alanlar aynı tipte olmak zorundadır. Bunun dışında
tablolara eğer veri girilmişse bunlarda tutarlı olmalıdır. Örneğin müşteri kodu alanı üzerinden
iki tablo arasında ilişki kurulacaksa, bu alanlara farklı değerler girilmişse ilişki kurulamaz, hata
oluşur.
DİKKAT: İki tablo arasında ilişki kurmak ve bütünlüğe zorlamak için Enforce Referential
Integrity (Bilgi Tutarlılığına Zorla) seçeneğinin işaretlenmesi gerekir. Bu düzenleme
tablolardaki verilerin kontrolü yapar.
III. UYGULAMALAR
FC ecza deposu bin kadar üyesine ilaç toptan ilaç pazarlamak üzere kurulmuştur. FC ecza ilaç
siparişlerini takip etmek için bir veritabanı geliştirmek istemektedir. Siz bir veritabanı
yöneticisi olarak Microsoft Access ile veritabanını geliştirin.
Sipariş sisteminin yanı sıra bir süre sonra FC ecza deposu müşterileri için bir anket yapmaya
karar vermiştir. Anketler de veritabanına bir metin bilgisi olarak eklenecektir. Bu koşullar
altında; tabloları ve kayıtların birbiriyle bütünlüğün sağlayacak olan olası ilişkileri tanımlayın.
Bilgiler:
STOK KARTI MUSTERİ KARTI SİPARİŞ ANKET
Kodu Kodu Tarih Kodu
Tanımı Unvanı Sip No Anket Metni
Grup Kodu Grubu Mus Kodu
Satıcı Firma Adresi Stok Kodu
Birimi İlçesi Birimi
Birim Fiyatı İli Adet
KDV Tel Taşıyıcı Firma
Depo Kodu Fax Siparişi Alan
Paket Kodu Vergi Dairesi
Açıklama Vergi No
Resmi Kredisi
Hesap Açılış Tarihi
Resmi
Web sitesi
PERSONEL (SİPARİŞİ ALANLAR) TAŞIYICI FİRMA
Kodu Kodu
Adı Soyadı Ünvanı
Adresi Adresi
İli İli
İşe Giriş Tarihi Güzergah
Notlar:
-Birim fiyatlar genellikle “Adet” olarak düzenlenecektir.
-Fiyat ve adet bilgilerine mutlaka pozitif bir değer girilecektir.
-Sipariş tarihi “günün” tarihi olarak otomatik olarak düzenlenecektir.
-Grup kodları, iller ve diğer seçenekli girişler bir combo box olarak düzenlenecektir.
-Sipariş ekranındaki; müşteri kodu, stok kodu ve taşıyıcı firma combo olarak düzenlenecektir
(Lookup Wizard) ve bilgilerin diğer tablodan otomatik olarak seçilmesini sağlayacaktır.
1. İlişkileri Kurun
Müşteri-Sipariş
Müşteri-Anket
Stok-sipariş
Personel-sipariş
Taşıyıcı firma-sipariş arasındaki ilişkileri kurun.
2. Örnek veriler girin:
3. İstenen sorgular:
-Müşterilerin ili içinde grubu, grubu içinde alfabetik sırada ünvanlarının yer aldığı liste.
-Adının ilk harfi A-D arasında olan müşteriler?
-Verilen iki tarih arasında (parametrik) siparişlerin adet ve tutarları?
-Verilen iki tarih arasında ve belli bir müşteri konu için siparişlerin adet ve tutarları?
-Verilen iki tarih arasında ve belli bir müşteri ve siparişi alan eleman olarak siparişlerin adet ve
tutarları?
-Verilen iki tarih arasında, belli bir müşteri, belli bir mal ve siparişi alan eleman olarak
siparişlerin adet ve tutarları?
-Malların KDV oranlarını 15 olanların 20’ye çevrilmesi.
-En yüksek sipariş alan elemanı bulmak için elemanların sipariş toplamlarını gösteren bir sıralı
liste (azalan).
-Hiç siparişi olmayan müşterilen alfabetik sırada listesi.
-İli “İzmir” olan ve telefon numarasının ilk karakteri 4 olan müşterilerin alfabetik sırada listesi.
-İli “İzmir” ya da “Manisa” olan müşterilerin il içinde alfabetik sırada listesi.
-Sipariş adedi olarak en çok mal taşıyan taşıyıcı firma?
-Sipariş alan elemanların toplam (tutar) siparişleri.
-Stokta Birim fiyatlara %10 zam.
-Sadece belli gruptan olan stokların birim fiyatlarına %10 zam.
-Stokların depo kodunun ilk iki karakteri ile tanımlarının ilk iki karakterinin birleşiminin listesi.
-Sipariş toplamlarının taşıyıcı firma güzergahlarına göre listesi.
4. İstenen formlar
Formlar verilerin girilmesi, istenen bir bilgini aranması, değişik şekillerde filtrelemeler
yapılması için geliştirilen nesnelerdir.
Yapılacaklar (a)
-Stok kartı için columnar (sütunlu) bir form
-Müşteri kartı için columnar bir form
-Anket için columnar bir form
-Personel için columnar bir form
-Taşıyıcı için columnar bir form
-Sipariş için tabular bir form
Yapılacaklar (b)
-Müşteri formu için olası alanlara combo box ekleyin.
-Müşteri formu için olası alanlara Validation Rule ekleyin.
-Müşteri formu için form zeminini değiştirin.
-Müşteri formunun altına kendi hazırladığınız bir bitmap dosyayı koyun.
-Müşterinin Web sitesi bilgisini tablo tasarımına ekleyin. Daha sonra bunun form üzerinden
girilmesini sağlayın. Web sitesi alanına www.microsoft.com girin. Ardından üzerine tıklayarak
ona ulaşmaya çalışın.
-Sipariş formunun alt başlık kısmına adet toplamı alın.
-Sipariş formunda birim fiyat ve tutarın görünmesini sağlayın.
-Sipariş formunun alt başlık kısmına tutar toplamı alın. Ayrıca altına KDV’li toplamı
hesaplattırın.
-Sipariş formunda taşıyıcı firma ve siparişi alan müşterinin combo’larla seçilmesini sağlayın.
-Sipariş formunu Scroll Bar ve Navigation Button kontrollerini kaldırın.
-Müşteri kartı ile sipariş formunu birleştirin.
Yapılacaklar (c)
-Müşteri formuna ve personel formunda tarih alanlarına veri girişi kolaylaştırmak için ActiveX
kontrollerinden (Tool, ActiveX Controls) Calendar Control 8.0’ı koyun ve çalışmasını kontrol
edin.
Yapılacaklar (d)
-Bir ana menü formu geliştirin.
-Bütün formlara ulaşacak düğmeler yerleştirin.
-Bütün formlardan ana menüye dönüşü sağlamak için Exit düğmeleri yapın.
-Müşteri gruplarının toplam siparişlerini gösteren grafik formu hazırlayın.
İstenen Raporlar
Raporlar verilerin düz ya da gruplanarak ekrandan (preview) ya da yazıcıdan bastırılması
işlemidir.
Yapılacaklar (a)
-Siparişlerin tarih, müşteri kodu ve ürün kodu sıralı listesi.
-Müşteri koduna göre gruplamalı sipariş bilgileri raporu.
-Haftalık tarih gruplamalı sipariş bilgileri raporu.
-Ürün koduna göre gruplamalı sipariş bilgileri.
III. GÖZDEN GEÇİRME
1. Bir tablo yaratmadan önce neleri planlarsınız?
2. Primary key (Birincil anahtar) nedir? Access'teki önemini belirtiniz.
3. Tablo tasarımında Default (Varsayılan) özelliğinin amacı nedir? Kendi gereksinimlerinizden
örnekler veriniz.
4. Validation Rule ve Validation Text özelliklerinin amaçları nelerdir. Birer örnekle
açıklayınız.
5. İlişki nedir? Bire-Çok ilişkiye örnek veriniz.
6. Bire-Çok ilişki kurmak için iki tabloda olması gereken özellikler nelerdir. Hangi tarafta bir
ana anahtar olmalıdır.

0 yorum:

Yorum Gönder